Témata poradny
- Bydlení
- Finanční a rozpočtová problematika
- Insolvenční řízení a oddlužení
- Majetkoprávní vztahy a náhrada škody
- Občanské soudní řízení, vč. exekucí
- Ochrana spotřebitele
- Pojištění důchodové, nemocenské, zdravotní
- Pracovněprávní vztahy
- Právní systém EU
- Rodinné a partnerské vztahy
- Sociální dávky (dávky státní sociální podpory, dávky sociální péče)
- Sociální pomoc (služby sociální pomoci)
- Trestní právo apod.
- Veřejná správa
- Zadlužení
Stanovení výše procentní sazby podpory v nezaměstnanosti
Otázka
Dobrý den, prosím o zodpovězení následujícího dotazu:
ke dni 30. 12. 2010 jsem ukončila pracovní poměr výpovědí bez uvedení důvodu. Ještě téhož dne jsem se se chtěla zaevidovat na úřadu práce, ale zde mi bylo řečeno, že mě dne 30. 12. 2010 nezaevidují a že se mám přijít zaevidovat buď 31. 12. 2010, nebo stačí přijít i po novém roku, že je to úplně jedno. Nyní jsem obdržela rozhodnutí ve věci podpory v nezaměstnanosti, ve kterém je mimo jiné uvedeno, že jsem dne 3. 1. 2011 požádala o podporu v nezaměstnanosti a proto, že splňuji všechny podmínky nároku na podporu v nezaměstnanosti stanovené zákonem, byla mi přiznána podpora od 31. 12. 2010. Dále je v rozhodnutí uvedeno, že podle ust. § 50 odst. 3 věty druhé zákona č. 435/2004 Sb. o zaměstnanosti, u uchazeče o zaměstnání, který před zařazením do evidence uchazečů o zaměstnání bez vážného důvodu ukončil poslední zaměstnání sám nebo dohodou se zaměstnavatelem, činí procentní sazba podpory v nezaměstnanosti 45 % průměrného měsíčního čistého výdělku. Za vážný důvod se považuje pouze některý z důvodů uvedených v § 5 písm. c) zákona. Protože jsem ukončila poslední zaměstnání sám výpovědí bez uvedení důvodu, nejedná se proto o vážný důvod podle výše uvedeného paragrafu, z tohoto důvodu obdržím procentní sazbu podpory v nezaměstnanosti po celou podpůrčí dobu ve výši 45 % průměrného měsíčního čistého výdělku.
Domnívám se, že mi byla výše uvedená procentní sazba podpory špatně stanovena, protože to, co je uvedeno výše, platí až od 1. 1. 2011. Myslím si tedy, že bych měla po dobu prvních dvou měsíců popůrčí doby dostávat 65 %, další dva měsíce 50 % a po zbývající dobu 45 %. Z tohoto důvodu Vás žádám o Vaše stanovisko, zda bylo v mém případě postupováno správně.
Odpověď
Dobrý den,
bohužel zde musíme souhlasit s úřadem práce, jelikož pro nároky není rozhodující den ukončení pracovního poměru, ale den registrace. Pokud byste se zaregistrovala a požádala o podporu 31.12.2010, uplatnilo by se na Vás přechodné ustanovení, podle kterého se mají řízení zahájená do 31.12.2010 (včetně) dokončit podle tehdejších právních předpisů. Řízení zahájená od 1.1.2010 (včetně) však již podléhají novým předpisům a je zcela jedno, zda je řízení zahájeno v situaci, kdy ke skončení poslední pracovního poměru došlo během posledních 3 pracovních dnů, předchozí den, nebo před dvěma lety.
Informace, že je jedno, zda se zaregistrujete 31.12. nebo až 3.1.2011 je správná v tom smyslu, že Vám ani u jedné varianty nevznikne "mezera" mezi skončením zaměstnání a dobou registrace, jelikož v případě registrace do 3 pracovních dnů od skončení pracovního poměru Vás registrace zpětně "kryje" i za dotčené období. Bohužel zcela zásadní rozdíly mají tato data ohledně změn v právní úpravě, které vstoupily v účinnost k 1.1.2011.
Napadá mě jediná možnost, jak získat plnou podporu - doložit úřadu práce, že přímo v dotčené listině sice nebyl uveden důvod rozvázání pracovního poměru, ale z dalších skutečností je možné dokázat, že zde vážné důvody byly. Zákon o zaměstnanosti uvádí nutnost ukončení z vážného důvodu, nikoliv nutnost vážný důvod uvádět do příslušné listiny (dohody/výpovědi). Uvádět vážný důvod lze sice důrazně doporučit, ale obecně vzato nevidím nic, co by bránilo dokázat existenci vážného důvodu jinak.
S pozdravem,
Ondřej Načeradský, Občanská poradna o.s. Společnou cestou.