Témata poradny
- Bydlení
- Finanční a rozpočtová problematika
- Insolvenční řízení a oddlužení
- Majetkoprávní vztahy a náhrada škody
- Občanské soudní řízení, vč. exekucí
- Ochrana spotřebitele
- Pojištění důchodové, nemocenské, zdravotní
- Pracovněprávní vztahy
- Právní systém EU
- Rodinné a partnerské vztahy
- Sociální dávky (dávky státní sociální podpory, dávky sociální péče)
- Sociální pomoc (služby sociální pomoci)
- Trestní právo apod.
- Veřejná správa
- Zadlužení
Neschopnost
Otázka
Dobrý večer . Měl bych prosbu když si platím jenom zdravotní musím tam odnést neschopenku.
Odpověď
Dobrý den,
z Vámi uvedených informací bohužel není zcela jasné v jaké situaci se nacházíte. Z tohoto důvodu bude odpověď na Váš dotaz obecná. V případě potřeby svůj dotaz můžete doplnit.
Uvádíte-li, že si platíte "jenom zdravotní pojištění" lze odhadovat, že tímto myslíte, že ve vztahu k neschopence nemáte placené nemocenské pojištění. Budeme dále předpokládat, že nemocenské pojištění nemáte placené v situaci, kdy pojištění placeno být nemusí (a nejde tak např. o situaci, kdy jste se coby OSVČ přihlásil k nemocenskému pojištění, ale neplatíte předepsané zálohy).
Obecně lze říci, že zdravotní a nemocenské pojištění jsou dva oddělené systémy sloužící k úhradě odlišných věcí - zdravotní pojištění slouží ke krytí zdravotní péče (která je v základní podobě v zásadě zdarma), nemocenské pojištění pak má částečně nahradit příjem, který pojištěný kvůli své pracovní neschopnosti nemohl získat.
Nejste-li účasten nemocenského pojištění (ať již coby OSVČ nepřihlášená k nemocenskému pojištění či např. jako takzvaná osoba bez zdanitelných příjmů za kterou neplatí zdravotní pojištění stát), nemáte nárok ne dávky nemocenského pojištění, či přesněji řečeno nemáte nárok na dávky, pokud k pracovní neschopnosti dojde po skončení tzv. ochranní doby od zániku pojištění.
Je otázkou, proč Vám lékař vystavil neschopenku v situaci, kdy nejste účasten nemocenského pojištění a ke vzniku pracovní neschopnosti zřejmě nedošlo ani v rámci výše zmíněné ochranné doby po skončení předchozího nemocenského pojištěn. V praxi zaznamenáváme v zásadě dva případy kdy k tomuto dochází - v prvním případě lékař vystavuje neschopenku v domnění, že pacient je účasten nemocenského pojištění či je v ochranné době - zpravidla jde o důsledek nedorozumění při komunikaci či o nedostatečnou komunikaci mezi pacientem a lékařem (např. pacient potřebuje potvrzení o svém zdravotním stavu pro potřeby úřadu práce a lékař žádost pochopí jako žádost o vyplnění nemocenské). V druhém případě je lékař řádně informován o situaci pacienta, nicméně vědomě či nevědomě využívá formuláře k jinému účelu než pro který je určen (např. již zmíněné potvrzení pro úřad práce není důvod vyplňovat coby neschopenku).
Jde-li jak předpokládáme o situaci, kdy v principu neschopenka neměla být vůbec vystavena, logicky pak zde není nikdo, komu by správně měla být odnesena. Obecně se "správně" neschopenky buď dávají zaměstnavateli či poslednímu bývalému zaměstnavateli (typické pro čerpání nemocenské z již zmiňované ochranné doby) nebo přímo místně příslušné zprávě sociálního zabezpečení (OSVČ, zaměstnanci zaniklých zaměstnavatelů).
Máme-li výše uvedené shrnout - nejste-li si jist okolnostmi, za kterých Vám lékař neschopenku vystavil, lze doporučit lékaře telefonicky konzultovat a optat se ho.
S pozdravem,
Petra Skuhrová a Ondřej Načeradský
Občanská poradna Společnou cestou.