Pojisteni u dvou pojistoven soucasne

Dotaz ze dne 18. 8. 2015 21:37.

Otázka

Dobry den, chtel bych se zeptat, pritelkyne loni v cervnu podepsala papir, ze chce od ledna nasledujiciho roku prejit k jine zdravotni pojistovne nez u ktere byla a letos v cervnu byla na te puvodni pojistovne s tim, ze by od noveho roku chtela zpet k nim a tam ji rekli, ze je u nich stale pojistena a pritom je pojistena i u te nove zdravotni pojistovny. Tak bych se chtel zeptat, co s tim mame delat a zda hrozi nejake sankce za to, ze byla letosni rok prihlasena u dvou zdravotnich pojistoven soucasne. Dekuji za odpoved s pranim prijemneho dne

Odpověď

Dobrý den,

předpokládám, že zde hovoříme o veřejném zdravotním pojištění a nejde o případ komerčního zdravotního pojištění cizinců. Pojištěnec nemůže být současně u dvou zdravotních pojišťoven současně, takže v uvedené situaci jsou jen dvě možnosti:

a) došlo k platné změně pojišťovny k 1.1.2015, původní pojišťovna mylně vede Vaší přítelkyni jako svoji pojištěnku, b) z nějakého důvodu nedošlo platně ke změně pojišťovny k 1.1.2015, nová pojišťovna si Vaší přítelkyni vadně zaevidovala jako svoji novou pojištěnku.

Podle ust. § 11 odst. 1 písm. a) zákona č. 48/1992 Sb., o veřejném zdravotním pojištění může pojištěnec změnit pojišťovnou jednou za 12 měsíců a to vždy k 1. lednu následujícího kalendářního roku, přičemž přihlášku je třeba podat vybrané zdravotní pojišťovně nejpozději 6 měsíců před požadovaným dnem změny. Uvádíte, že se změna řešila v červnu 2014 s tím, že dnem změny mělo být 1.1.2015. V tomto ohledu by tudíž mělo být vše v pořádku. Lze doporučit kontaktovat aktuální pojišťovnu a zjistit, zda a jak o změně informovali původní pojišťovnu.

Neuvádíte, jestli Vaše přítelkyně splnila u své původní pojišťovny svoji zákonnou povinnost vrátit do 8 dnů průkaz pojištěnce z důvodu změny zdravotní pojišťovny a zda o této skutečnosti má doklad.

Dále je otázkou, jak bylo v tomto roce hrazeno pojistné a kdo hradil případnou zdravotní péči - pokud byla změna pojišťovny řádně hlášena zaměstnavateli, mělo by pojistné řádně přijít nové pojišťovně (předpokládáme-li, že změna byla řádná, došlo pojistné na správné místo), pokud byly na změnu pojišťovny upozorněni ošetřující lékaři, mělo by rovněž dojít k čerpání úhrad řádně od nové pojišťovny. Nevíme o situaci nic bližšího a nevím, do jaké míry jste tyto okolnosti již prověřovali, pokud k tomuto nic bližšího nevíte, doporučuji se na stav věci informovat, ať zjistíte, jestli vše je v zásadě v pořádku, nebo došlo ke stavu, kdy pojistné či úhrady šly špatně.

Ptáte se na možnost sankce - na to nelze od boku odpovědět, pokud nevíme, zda-li Vaše přítelkyně učinila vše řádně a chyba není na její straně, či větší či menší okruh povinností porušila - např. za nevrácení průkazu pojištěnce může být uložena pokuta až 500 Kč, vyšší pokuta až 5 000Kč by byla v případě čerpání péče na průkaz, který již nebyl platný, při nenahlášení změny zaměstnavateli se může stát, že zaměstnavatel bude chtít uhradit způsobenou škodu (případné penále vyměřené pro pozdní úhradu pojišťovnou).

V případě potřeby svůj dotaz doplňte nebo upřesněte.

S pozdravem,

Ondřej Načeradský, Občanská poradna Společnou cestou.

Souhlasím se vším