Pracovni uraz

Dotaz ze dne 1. 2. 2010 15:57.

Otázka

prosim vas o radu. Zene se stal pracovni uraz byl radne nahlasen a sepsan. do prace jsme veskerou dokumentaci odevzdali 30.11 2009. Jakou lhutu ma zamestnavatel nebo bezpecak na to aby odeslal vse na pojistovnu.Spolupracovnik odevzdaval dokumentaci dil nez mi a uz penize od pojistovni ma. Mame moznost si stezovat nestalo se to u nas poprve. predem dekuji za odpoved

Odpověď

Dobrý den,

pakliže se podíváme do nařízení vlády č. 494/2001 Sb., tak zde nalezneme uvedeno, že je zaměstnavatel povinnen hlásit "bez zbytečného odkladu" úraz pojišťovně, u které je zaměstnavatel pojištěn pro případ své odpovědnosti za škodu při pracovním úrazu (ust. § 3 odst. 1 písm. d) citovaného nařízení). Pakliže zaměstnavatel tuto povinnost porušuje, vystavuje se riziku uložení pokuty ze strany inspektorátu práce (pokuta do 400 000 Kč). Nenechá-li si tedy zaměstnavatel "domluvit" můžete se obrátit na zmiňovaný inspektorát práce a osobně bych doporučoval kontaktovat i dotčenou pojišťovnu, jelikož zaměstnavatel pravděpodobně porušuje rovněž pojistné podmínky.

Pro úplnost je na místě dodat, že odpovědnost za pracovní úraz nese zaměstnavatel a pokud Vám pojišťovna škodu neuhradí (ať již z jakéhokoliv důvodu), tak Vám nic nebrání v tom, abyste zaměstnavatele na náhradu škody žaloval.

S pozdravem,

Ondřej Načeradský, Občanská poradna o.s. Společnou cestou.

Souhlasím se vším