Výpověd

Dotaz ze dne 11. 12. 2010 11:28.

Otázka

Dobrý den mám dotaz od 4.1.2010 jsem v pracovní neschopnosti ,která byla ukončena dne 12.12.2010 od 13 .12.2010 čerpám dovolenou .která mi byla zkrácená z 20 dnů na 7 dní ta končí 22.12.2010 druhý den 23.12.2010 bych měla nastoupi na své prcovní místo ,kde mi ale bylo zděleno že místo je už obsazené jinou osobu .Majitelka chce abych sama během mé dovolené poslala žádost o výpověd ,já jsem jí zdělila že jsem zdravotně způsobilá i nadále vykonávat své povolání prosím o radu jak dál ,co mám dělat a jestli mám v případě nárok na odstupné předem děkuji.

Odpověď

Dobrý den,

jak pro Vás, tak pro Vašeho zaměstnavatele je pracovní smlouva závazná, takže po skončení pracovní neschopnosti jste povinna dostavit se do zaměstnání k výkonu práce a naopak zaměstnavatel má povinnost Vám sjednanou práci přidělovat. Není-li toho schopen, má povinnost vyplácet Vám náhradu mzdy. Nevidím žádný důvod, proč byste měla sama dávat výpověď či přistupovat na dohodu o rozvázání pracovního poměru, tedy pokud si sama nepřejete pracovní poměr ukončit (respektive nejde o dohodu, ve které je přiznáno natolik vysoké odstupné, aby Vám to stálo za ukončení pracovního poměru).

Jak je to s možností propustit Vás pro nadbytečnost? Zákoník práce umožňuje zaměstnavateli rozvázat pracovní poměr výpovědí jen ve stanovených případech. Jedním z těchto případů jsou tzv. "jiné organizační změny" (nadbytečnost), ale zde v žádném případě nejde o to, že by zaměstnavatel prostě přijal někoho na Vaše místo a následně Vám oznámil, že jste nadbytečná, jelikož má za Vás již náhradu. O nadbytečnost ve smyslu zákoníku práce jde v situaci, kdy zaměstnavatel sáhne k organizačním změnám (typicky změna počtu či struktury zaměstnanců za účelem snížit náklady či jinak zefektivnit provoz) v jejichž následku zaniknou nějaká pracovní místa (ať již bez náhrady, či vzniknou jiná pracovní místa).

***

Příklad:

A) zaměstnavatel zaměstnává tři účetní, nyní se rozhodne, že v zájmu zvýšení efektivity zruší jedno místo účetní, její práci přerozdělí mezi ostatní dvě, kterým k ruce přijme jednu pomocnou administrativní sílu, v návaznosti na tuto organizační změnu si může vybrat, kterou z těchto tří účetních propustí pro nadbytečnost

-> Jde o nadbytečnost ve smyslu zákoníku práce a jde o platný důvod k výpovědi, sice vzniká jiné místo, ale jde o obsahově jiné pracovní místo.

B) zaměstnavatel zaměstnává tři účetní, jedna z nich odejde na mateřskou a rodičovskou dovolenou a zaměstnavatel místo ní přijme jinou účetní, které dá smlouvu na dobu neurčitou, v okamžiku, kdy se původní účetní vrátí z rodičovské dovolené, má zaměstnavatel na tři pozice účetních čtyři účetní. Zaměstnavatel oznámí dotčené účetní, že pro ni již nemá místo a dá jí výpověď pro nadbytečnost.

-> Nejde o nadbytečnost ve smyslu zákoníku práce, ale o důsledek neuváženosti zaměstnavatele, který dal nové účetní smlouvu na dobu neurčitou místo smlouvy na dobu určitou (dobu čerpání rodičovské dovolené původní účetní), takováto výpověď je v rozporu se zákoníkem práce a dotčená zaměstnankyně má právo zaměstnavatele písemně vyzvat k dalšímu přidělování práce a ve lhůtě dvou měsíců podat k soudu žalobu na neplatnost výpovědi (druhou variantou je nežádat o další přidělování práce, ale v takovém případě ztrácí žaloba smysl, jelikož by se ve své podstatě ničeho dalšího nemohla u soudu dosáhnout).

***

Nepůjde-li tedy o skutečnou organizační změnu, nejen že nemusíte dávat výpověď či přistupovat na dohodu, ale dokonce můžete i napadnout případnou výpověď pro nadbytečnosti u soudu (opakuji, že dalšího pokračování pracovního poměru dosáhnete pouze pokud neprodleně písemně požádáte o další přidělování práce a žalobu na neplatnost výpovědi podáte k soudu ve lhůtě dvou měsíců ode dne, kdy měl pracovní poměr skončit).

Je samozřejmě možné i to, že přistoupíte na výpověď pro nadbytečnost (dvouměsíční výpovědní lhůta, takže u výpovědi podané v prosinci by pracovní poměr skončil až k poslednímu únoru 2011 a máte dostat odstupné ve výši trojnásobku průměrného výdělku), jelikož se nebudete chtít se zaměstnavatelem dohadovat či soudit o platnost výpovědi, ale opravdu nevidím důvod, proč byste měla chtít sama ukončovat pracovní poměr (a nedostat nic).

Něco jiného by samozřejmě bylo, pokud byste pozbyla zdravotní způsobilost konat sjednanou práci - v takovém případě by Vám zaměstnavatel mohl dát výpověď sice stále s výpovědní dobou dva měsíce, ale bez jakýchkoliv nároků na odstupné (pokud tedy předpokládám, že nejde o následek pracovního úrazu či nemoci z povolání).

V případě potřeby svůj dotaz doplňte nebo upřesněte.

S pozdravem,

Ondřej Načeradský, Občanská poradna o.s. Společnou cestou.

Souhlasím se vším