zkrácení pracovní doby v rozporu s pracovní smlouvou

Dotaz ze dne 5. 5. 2012 18:14.

Otázka

Dobrý den. Pracuji u zaměstnavatele jako ved. prodejny,na tuto funkci mám uzavřenou pracovní smlouvu a to na plný pracovní úvazek a dobu neurčitou. Po celou dobu zaměstnání nikdy nevznikl žádný pracovní, ani osobní problém. Podotýkám, že jsem pracující starobní důchodce. I když nebývám nemocná, před nedávnem jsem onemocněla a důsledkem byla delší ( 3 měsíční) pracovní neschopnost. Po návratu do práce mi zaměstnavatel sdělil rozhodnutí o zkrácení pracovní doby na poloviční úvazek i když jsem se vyjádřila, že s tím nesouhlasím, neboť bych nemohla dostát v plné míře pracovním povinnostem. Překvapilo mě však, že na poloviční úvazek byla do prodejny přijata další prodavačka, se kterou se mám údajně střídat. Vzhledem k tomu, že toto rozhodnutí zaměstnavatele je zcela nekompromisní, písemnou formu nemám, avšak zaměstnavatel již na tomto trvá, tudíž se domnívám, že změna se bude týkat i mého dosavadního pracovního zařazení. Problém tak bude i v míře zodpovědnosti za chod prodejny i za hodnoty, protože se v prodejně v době mojí nemoci vystřídalo několik neúspěšně zaškolovaných jedinců, které neznám. Prosím o radu jak se v této situaci zachovat, příp. zda a jak se bránit. Nechci vyvolat nežádoucí konflikty ani z neznalosti ublížit sobě. Mnohokrát Vám děkuji a přeji příjemný den.

Odpověď

Dobrý den,

odpovídám na Váš dotaz, ve kterém řešíte svoji stávající situaci na pracovišti. Nejprve k otázce úpravy rozsahu pracovního úvazku.

Rozsah pracovního úvazku bývá vymezen v pracovní smlouvě, kterou lze měnit pouze oboustranně odsouhlaseným dodatkem, což mj. potvrzuje také § 40 odst. 1 Zákoníku práce, ze kterého vyplývá: "Obsah pracovního poměru je možné změnit jen tehdy, dohodnou-li se zaměstnavatel a zaměstnanec na jeho změně. Změnu pracovní smlouvy je nutné provést písemně."

Z uvedených informací tedy vyplývá, že by snížení Vašeho pracovního úvazku skutečně mělo být ošetřeno písemným dodatkem. Z druhé strany - pokud byste s touto skutečností nesouhlasila, bylo by možné očekávat, že by Vám zaměstnavatel mohl dát výpověď dle § 52 písm. c) Zákoníku práce. Tento výpovědní důvod se uplatňuje v situacích, když se zaměstnanec stane nadbytečným vzhledem k rozhodnutí zaměstnavatele nebo příslušného orgánu o změně jeho úkolů, technického vybavení, o snížení stavu zaměstnanců za účelem zvýšení efektivnosti práce nebo o jiných organizačních změnách. Na tento výpovědní důvod se váže nárok na odstupné. V případě že pracovní poměr trval alespoň dva roky, tak by se jednalo o odstupné ve výši trojnásobku průměrného výdělku.

Podotýkám, že v případě kdy dojde ke snížení pracovního úvazku zaměstnance, mělo by zároveň dojít k ponížení objemu práce, kterou má vykonávat. Jinými slovy, zaměstnanci by nemělo být přidělováno takové množství práce, které nemůže vzhledem k jeho úvazku zvládnout.

Ve svém dotaze také zmiňujete obavy vztahující se k Vaší odpovědnosti za provoz prodejny. Zde předpokládám, že máte na mysli Vámi podepsanou kolektivní odpovědnost.

Ve Vaší situaci by bylo vhodné se zkusit dohodnout s vedoucím potažmo se zaměstnavatelem o opatřeních, které by pomohla předcházet vzniku škod např. umístění zrcadel či kamer na pracovišti, existence hlídače v prodejně apod.

Jestliže by vedoucí potažmo zaměstnavatel na Vaše požadavky "neslyšel", bude na Vás, zda byste byla ochotna za stávajících podmínek setrvat na pracovišti či ne. Pokud byste došlo k názoru, že ano. Bylo by potřeba zaměstnavatele písemně informovat o vznesených požadavcích ve vztahu k předcházením škod. Tímto způsobem byste si mohla alespoň trochu "krýt záda" pro případ sporu. Nelze však vyloučit, že by případný rozsah odpovědnosti mohl být řešen v krajním případě u soudu.

Za předpokladu že byste pracovní poměr chtěla ukončit, tak by bylo na místě při skončení Vašeho pracovního poměru požádat o inventarizaci, jelikož dle § 254 odst. 3 Zákoníku práce platí: "Jestliže zaměstnanec se společnou odpovědností, jehož pracovní poměr skončil nebo který vykonává jinou práci, nebo který byl převeden na jinou práci nebo který byl převeden na jiné pracoviště nebo přeložen, nepožádá zároveň o provedení inventarizace, odpovídá na případný schodek zjištěný nejbližší inventarizací na jeho dřívějším pracovišti. Jestliže zaměstnanec, který je zařazován na pracoviště, kde pracují zaměstnanci se společnou odpovědností, nepožádá zároveň o provedení inventarizace, odpovídá pokud od dohody o odpovědnosti neodstoupil, za případný schodek zjištěný nejbližší inventarizací."

V případě dalších či doplňujících dotazů se na nás můžete znovu obrátit.

S pozdravem

Petra Skuhrová

Občanská poradna o. s. Společnou cestou

Souhlasím se vším