Témata poradny
- Bydlení
- Finanční a rozpočtová problematika
- Insolvenční řízení a oddlužení
- Majetkoprávní vztahy a náhrada škody
- Občanské soudní řízení, vč. exekucí
- Ochrana spotřebitele
- Pojištění důchodové, nemocenské, zdravotní
- Pracovněprávní vztahy
- Právní systém EU
- Rodinné a partnerské vztahy
- Sociální dávky (dávky státní sociální podpory, dávky sociální péče)
- Sociální pomoc (služby sociální pomoci)
- Trestní právo apod.
- Veřejná správa
- Zadlužení
RD a práce na HPP pro jiného zaměstnavatele
Otázka
Dobrý den, jsem na RD, která mi končí příští rok v únoru. Mám nabídku pracovat na HPP na dobu určitou právě do února. U zaměstnavatele u kterého čerpám RD jsem pracovala v administrativě, teď bych pracovala jako prodavačka (jedná se o stejný druh zboží). Jaký doklad se dává ke smlouvě, když zápočtový list není, protože výpověď z původního HPP nechci podávat. Musím nynějšího zaměstnavatele informovat? Měla bych na druhý HPP podepisovat daňové prohlášení nebo si mám udělat daně sama? Péči o dítě zajištěnou mám. Děkuji za odpověď.
Odpověď
Dobrý den,
potvrzení o zaměstnání (zápočtový list) Vám v popsané situaci skutečně nikdo nevydá, nicméně na druhou stranu není ani zákonnou povinností tento doklad od zaměstnance vyžadovat. Zkoumají se však některé dílčí okolnosti, z nichž plošné je především to, jestli na Vás nejsou nařízeny srážky ze mzdy a jiných příjmů, ale to by Vám v případě potřeby měl být schopen potvrdit i úřad práce, od kterého pobíráte rodičovský příspěvek (který by v případě srážek jejich provádění rovněž podléhal, byť by nemusel dosahovat výše, aby je bylo možné provést). Složitější by byla situace, pokud byste pracovala v zaměstnání, kde by bylo nutné řešit expoziční limity atd., ale to vzhledem k uváděným druhům práce nepředpokládám.
Pokud jde o samotný souběh zaměstnání a nutnost případného souhlasu s dalším zaměstnáním, dovolím si upozornit, že podstatná není odlišnost vykonávané práce, ale odlišnost předmětu činnosti zaměstnavatele. Nejsem si zcela jist, co myslíte tím, že se jedná o "stejné zboží". Pokud by to znamenalo, že jste u subjektu A prodávajícího např. klimatizace pracovala v administrativě, zatímco nyní byste u subjektu B, rovněž prodávajícího klimatizace pracovala přímo na prodejně jako prodavačka, tak by se jednalo o situaci, kdy si musíte k takovéto výdělečné činnosti obstarat písemný souhlas zaměstnavatele. Souhlas nepotřebujete, pokud konáte třeba i stejný druh práce, ale pro zaměstnavatele, který má jiný předmět činnosti, takže zjednodušeně řečeno nehrozí střet zájmů (účetní z automobilky A může jít pracovat jako účetní do mateřské školky, ale bez souhlasu nesmí pracovat na jakékoliv pozici pro automobilku B).
Pokud jde o prohlášení k dani, tak předpokládám, že v situaci, kdy budete ve zdaňovacím období pobírat mzdu pouze od jednoho plátce, respektive budete pobírat mzdu od více plátců postupně, je pro Vás jeho podepsání výhodné, jelikož pokud nemáte jiné příjmy, kvůli kterým byste měla povinnost podávat daňové přiznání, znamená to pro Vás možnost požádat si o provedení ročního zúčtování záloh zaměstnavatele a budete tak moci uplatnit v rámci záloh nevyčerpané slevy bez toho, abyste se musela s přiznáním vyplňovat. Stručně řečeno - podepsáním prohlášení není co zkazit, pokud si člověk hlídá, aby ho neměl ve stejnou chvíli u dvou zaměstnavatelů současně.
V případě potřeby svůj dotaz upřesněte či doplňte.
S pozdravem,
Ondřej Načeradský, Občanská poradna Společnou cestou.