Vystavení Zápočtového listu

Dotaz ze dne 8. 10. 2024 15:29.

Otázka

Dobrý den, pracovní poměr skončil Dohodou 30.9.2024, od 1.10.2024 jsem v pracovní neschopnosti a zaměstnavatel mi tvrdí, že mi může vystavit Zápočtový list až po ukončení neschopenky. Je to pravda?

Odpověď

Dobrý den,

děkujeme za Vaši důvěru a využití služeb naší Občanské poradny.

Pokud tomu rozumím správně, hledáte informace týkající se zápočtového listu a toho, zda Vám může zaměstnavatel vydat potvrzení o zaměstnání až po ukončení dočasné pracovní neschopnosti. Ve Vašem případě se budeme pohybovat v rozmezí zákoníku práce č. 262/2006 Sb., § 313, odst. 1.

Zápočtový list nebo-li potvrzení o zaměstnání má povinnost vystavit zaměstnavatel vždy v případě ukončení pracovního poměru, zpravidla ihned po ukončení zaměstnání, a to osobně do Vašich rukou nebo doporučeně prostřednictvím pošty, popř. po předchozí domluvě i elektronicky do datové schránky.

Zákoník práce uvádí, že zaměstnavatel má předat zaměstnanci zápočtový list "při skončení" pracovněprávního vztahu, a blíže tento údaj nespecifikuje. Jestliže došlo k rozvázání pracovního poměru dohodou, končí pracovní poměr ve sjednaný den bez ohledu na to, zda je zaměstnanec v té době v dočasné pracovní neschopnosti. V takovém případě Vám zaměstnavatel musí potvrzení o zaměstnání dodat skutečně nejpozději v poslední den pracovního poměru.

K prodlužování trvání poměru po dobu pracovní neschopnosti jakožto ochranné doby dochází pouze v případě, kdy je pracovní poměru ukončen výpovědí ze strany zaměstnavatele.

Pokud Vám zápočtový list zaměstnavatel nevydá, je vhodné ho na to písemně upozornit a požádat o jeho vydání. Pokud přesto formulář neobdržíte, můžete se stížností obrátit na Státní úřad inspekce práce, zaměstnavateli pak hrozí uložení pokuty.

V případě dalších dotazů se na nás můžete znovu obrátit.

S přáním příjemného dne,

Pavla Procházková

za Občanskou poradnu Společnou cestou

Souhlasím se vším