Témata poradny
- Bydlení
- Finanční a rozpočtová problematika
- Insolvenční řízení a oddlužení
- Majetkoprávní vztahy a náhrada škody
- Občanské soudní řízení, vč. exekucí
- Ochrana spotřebitele
- Pojištění důchodové, nemocenské, zdravotní
- Pracovněprávní vztahy
- Právní systém EU
- Rodinné a partnerské vztahy
- Sociální dávky (dávky státní sociální podpory, dávky sociální péče)
- Sociální pomoc (služby sociální pomoci)
- Trestní právo apod.
- Veřejná správa
- Zadlužení
převod pracovně právních vztahů
Otázka
Prosím za jakých podmínek je možný převod pracovněprávních vztahů při prodeji,v tomto případě obchodu,uskutečněného mezi fyzickými osobami dle par.338 ZP.Současný zaměstnavatel nám pořád jen mlží a odvolává se na uvedený paragraf a budoucí majitel je cizí státní příslušník(vietnamec) a ten tomu evidentně nerozumí. Předem děkuji za odpověď
Odpověď
Dobrý den, podle § 338 odst.2 v případě, že dochází k převodu činnosti zaměstnavatele nebo části činnosti zaměstnavatele nebo k převodu úkolů anebo jejich části k jinému zaměstnavateli, přecházejí práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů v plném rozsahu na přejímajícího zaměstnavatele. V případě, že dochází k přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů, se zaměstnanci, kteří přecházejí k přejímajícímu zaměstnavateli, dosavadní zaměstnavatel nerozvazuje pracovní poměr, jejich pracovní poměr zůstává zachován, mění se pouze osoba zaměstnavatele. Proto také nový zaměstnavatel s nimi nesjednává novou pracovní smlouvu. Pokud mezi přejímajícím zaměstnavatelem a zaměstnancem nedojde k dohodě o změně pracovní smlouvy, je přejímající zaměstnavatel povinen přidělovat zaměstnanci práci podle pracovní smlouvy sjednané s dosavadním zaměstnavatelem a plnit i ostatní závazky z této pracovní smlouvy. Tedy dojde-li k prodeji podniku nový vlastník podniku na základě příslušné smlouvy vstupuje automaticky do všech práv a povinností vyplývajících z pracovněprávních vztahů těch zaměstnanců, kteří byli v podniku v pracovním poměru. Předchozí se týká případu, kdy se bude jednat o prodej „podniku“ ne „obchodu“ (přenechání nájmu). V takovém případě nepřecházejí práva a povinnosti k zaměstnancům na kupujícího. Je na původním zaměstnavateli, aby vyrovnal své závazky k zaměstnancům – výpověď z organizačních důvodů s dvouměsíční výpovědní lhůtou, na základě tohoto výpovědního důvodu náleží zaměstnanci odstupné ve výši trojnásobku průměrné mzdy. Zda dojde k přechodu práv a povinností, záleží tedy na tom, jaké smlouvy spolu prodávající a kupující uzavřou. Tata skutečnost je obtížně zjistitelná. Podle § 339 odst. 2 je dosavadní zaměstnavatel a přejímající zaměstnavatel povinen informovat zaměstnance, kteří budou převodem dotčeni, stanovené nebo navrhované datum převodu, důvody převodu, právní, ekonomické a sociální důsledky převodu pro zaměstnance, připravovaná opatření ve vztahu k zaměstnancům. Můžete zaměstnavatele upozornit na tuto povinnost resp. požádat jej, aby vám na základě tohoto § poskytl uvedené informace. Lze se zkusit obrátit na inspektorát práce, aby situaci prošetřil, zjistil, zda nedochází k porušení povinnosti informovat zaměstnance. Za Občanskou poradnu Jižní Město Květa Kudová