Témata poradny
- Bydlení
- Finanční a rozpočtová problematika
- Insolvenční řízení a oddlužení
- Majetkoprávní vztahy a náhrada škody
- Občanské soudní řízení, vč. exekucí
- Ochrana spotřebitele
- Pojištění důchodové, nemocenské, zdravotní
- Pracovněprávní vztahy
- Právní systém EU
- Rodinné a partnerské vztahy
- Sociální dávky (dávky státní sociální podpory, dávky sociální péče)
- Sociální pomoc (služby sociální pomoci)
- Trestní právo apod.
- Veřejná správa
- Zadlužení
Potvrzení k DP pro FÚ - podpis a razítko na "Potvrzení zaměstnavatele druhého z poplatníků pro uplatnění nároku na daňové zvýhodnění"
Otázka
Dobrý den, u zaměstnavatele uplatňuji daňové zvýhodnění na děti, zároveň podávám samostatně DP. DP podávám elektronicky a zaměstnavateli dokládám (v jeho systému elektronicky) potvrzení zaměstnavatele manželky.
Je povinné na "Potvrzení zaměstnavatele druhého z poplatníků pro uplatnění nároku na daňové zvýhodnění" (děti), kde je uvedena adresa DIČ (vše potřebné), razítko a podpis zaměstnavatele manželky?
Toto potvrzení je nutné dokládat každý rok, i v případě, kdy u manželky nedošlo ke změně?
Je jiná možnost např. čestné prohlášení manželky, že nedošlo ke změně (potvrzení dokládám již čtvrtý rok), než potvrzení od zaměstnavatele manželky?
Děkuji.
Odpověď
Dobrý den,
na daňové záležitosti se nespecializujeme, nicméně na stránkách Finanční správy lze najít tyto informace:
Zaměstnavatel po zaměstnancích každoročně vyžaduje pro účely uplatnění daňového zvýhodnění "nově potvrzovat" od druhého zaměstnavatele, že druhý z poplatníků uplatňuje/neuplatňuje daňové zvýhodnění. Je uvedený postup správný?
Ne, není. Podle § 38l odst. 3 písm. c) zákona o daních z příjmů nárok na daňové zvýhodnění při stanovení záloh nebo daně prokazuje poplatník plátci daně (jsou-li poplatníci vyživující děti v jedné společně hospodařící domácnosti zaměstnaní), potvrzením od zaměstnavatele druhého z poplatníků, ve kterém plátce daně uvede, na které děti druhý z poplatníků uplatňuje daňové zvýhodnění a v jaké výši, případně, že nárok na daňové zvýhodnění neuplatňuje.
Pro tyto účely se použije nepovinný tiskopis Potvrzení od zaměstnavatele druhého z poplatníků pro uplatnění nároku na daňové zvýhodnění – tiskopis 25 5556 MFin 5556 (vzor č. 1, příp. vzor č. 2). Toto potvrzení má neomezenou platnost, nové se vydává za předpokladu, že dochází ke změně v poskytnutí daňového zvýhodnění (a tuto změnu má poplatník povinnost nahlásit podle § 38k odst. 8 zákona o daních z příjmů plátci daně, tak jako jakoukoliv jinou změnu), tzn. nevyžaduje se pro každé nové zdaňovací období nové potvrzení, a není ani rozhodující, zda je použit vzor č. 1 či vzor č. 2. Tam, kde není druhým zaměstnaným poplatníkem uplatňováno daňové zvýhodnění vůbec – stačí i tzv. zkrácené potvrzení „že poplatník neuplatňuje daňové zvýhodnění“.
Mzdoví účetní zaměstnavatele poplatníka zpravidla požadují každý rok doložit výše uvedený formulář. Z výše uvedených informací i z informací na samotném tiskopise platí, že potvrzení je platné do doby, dokud nedojde ke změně. Finančnímu úřadu ani zaměstnavateli jej tedy není nutné každý rok dokládat. Zda by pro Vašeho zaměstnavatele bylo postačující čestné prohlášení, je třeba vykomunikovat s ním.
Pro více informací doporučuji obrátit se na kterýkoli finanční úřad.
S přáním hezkého dne
Kateřina Čočková
za Občanskou poradnu Společnou cestou